Baśkowy projekt 2011

Słowo wyjaśnienia.
W styczniu 2011 wymyśliłam swój projekt domowy na zorganizowanie siebie i domu. Zainspirowałam się kobietami, które już wcześniej ode mnie taki projekt przeprowadziły i nim się podzieliły. Może mój skłoni innych do działania? 🙂
Podzieliłam go na 12 miesięcy, żeby się nie zniechęcić. Chcę uporządkować kilka sfer w naszym życiu, ułatwić sobie życie, uczynić je piękniejszym. Na szczęście mam aprobatę Onego i wolę jego współpracy 🙂
Każdy miesiąc - etap dopiszę, bo jeszcze nie mam do końca opracowanych poszczególnych miesięcy, a i spontaniczność u nas też jest w cenie 😉 Wiem, że wiele z poniższych punktów nawzajem się przenika, ale tak dla ogólnej orientacji je spiszę:
1) ogólnie pojęta organizacja czasu, określenie priorytetów, celów,
2) domowe finanse [czyli stricte finanse, ale też praca],
3) zarządzanie domem [czyli sprzątanie (w domu, dokumentach, zdjęciach itp.), remonty i inne usprawnienia, posiłki],
4) podróże małe i duże,
5) pasje i zainteresowania,
6) sfera duchowa,
7) święta
Więcej szczegółów i realizacja na bieżąco TUTAJ w kategorii projekt 2011.

LUTY 2011 - ORGANIZACJA

1. Zorganizować "Dziennik domowy" (Jak opracuję to się podzielę wklejając link)
Najważniejszą inspiracją są dla mnie: Dziennik Żabci i Encyklopedia Kury Domowej
2.Nauka zarządzania czasem (ukłon w stronę Bloga Dwóch Srok) czyli:
  • uporządkować i zaplanować swój czas (zaplanowanie stałych punktów dnia, tygodnia, roku - np. ustaliłam, że 2 x w tygodniu będę ćwiczyć, codziennie o stałej porze wrócę do osobistej modlitwy, jeden wieczór w tygodniu spędzamy razem z Onym w domu)
  • przygotować swój organizer (np. kalendarz, wpisywać co się zamierza w mcu osiągnąć/kupić, zapisywać pomysły na prezenty itp.) - mam kalendarz, ale muszę go usprawnić
  • nauczyć się wykorzystywać 5 minut np. podczas czekania czyli można poodnosić rzeczy na swoje miejsce miejsce, wyrzucić śmieci itp.
  • formy spędzania czasu wolnego
  • jak prowadzić gosp. domowe
3. Opracować i wprowadzić w życie własny system sprzątania. Tu jest kopalnia możliwości. Częściowo już mamy i stosujemy, bo Ony został w  to wkręcony 😉
4. Zidentyfikować priorytety, określić co jest moim priorytetem i w jakiej kolejności: być żoną, być pracownikiem, rozwijać swoje pasje, być sobą.
Jeśli chcemy żyć w zgodzie z własnymi priorytetami musimy nauczyć się wybierać co jest ważne, bo nie jesteśmy w stanie zaspokoić wszystkich. Nie należy pozwolić, żeby sprawy, które znaczą dla ciebie najmniej zabierały ci czas, który powinien być przeznaczony dla rzeczy dla ciebie najważniejszych.
Trzeba być elastycznym i zmienić plan, jeśli życie tego wymaga.
5. Uporządkować torebkę 🙂
6. Kreowane zwyczajów domowych (podobno potrzeba 21 dni by określone działanie stało się zwyczajem):
  • przygotować ubrania wieczorem przed kolejnym dniem
  • wieczorem umyć brudne naczynia
  • wcześniej wstawać tj. o 6.00
7. Podzielić i oddelegować zadania w domu. (dla porządku piszę, bo już z Onym to wypracowaliśmy)
8. Przeorganizować finanse domowe.

MARZEC 2011 - KUCHNIA

1. Zorganizować listy:
  • menu tygodniowe (świetnie się u mnie sprawdza, oszczędzam wiele czasu i mniej kupuję zbędnych produktów)
  • listy zakupów (w tym ustalić kiedy i jakie zukupy robimy, uzupełniam ją przy ustalaniu menu)
2. Przeprowadzić inwentaryzację kuchni (produktów, sprzętu, naczyń itd.):
  • lista 'tego co jest'
  • lista 'czego brakuje'
3. Aranżacja kuchni:
  • przeorganizować kuchnię
  • pomalować kuchnię
  • dobrać dodatki
4. Posprzątać dogłębnie kuchnię wg zasady: przeglądasz - sortujesz (wyrzucasz, odnosisz na właściwe miejsce, zostawiasz) - układasz.
5. Piec chleb (załatwiłam już sobie mąkę chlebową 😉
6. Zrobić kalendarz zbioru ziół (jestem po kilku lekturach o ziołach i jestem nimi zafascynowana).
7. Zrobić kalendarz robienia przetworów.
8. Przejrzeć i uporządkować przepisy kuchenne.

 

net

 

 

KWIECIEŃ 2011 - SYPIALNIA czyli kreowanie miłosnego gniazdka

1. Zastanowić się nad aranżację sypialni, jakie zmiany wprowadzić itd.
  •  ujednolicenie kolorystyki w sypialni,
  • sprawdzenie pościeli i spisanie ewentualnych potrzeb (ostatnio mam fazę na pastelową, białą pościel :-)),
  • zakup łóżka,
  • wstawienie fotela do czytania.
2. Przejrzeć szafę, zastanowić się nad garderobą i czy na wszystko starcza miejsca.
3. Wprowadzić zasadę odkładania ubrań co wieczór na miejsce oraz zaplanować  strój na dzień następny (coś to mi nie wychodzi).
www.bhg.com
MAJ 2011 - WAKACJE
1. Organizacja spraw okołowakacyjnych
  • ustalić termin wakacji, miejsca gdzie chcemy pojechać,
  • wyznaczyć co można zobaczyć po drodze, noclegi, ile kilometrów
2. Ustalić kilka miejsc w pobliżu gdzie można pojechać w weekendy wiosenno - letnie
3. Zrobić listę generalna do pakowania
  • ubrania, buty (każdego uczestnika)
  • apteczka
  • kuchnia (kategoria zawiera także wszystkie rzeczy okołokuchenne)
  • pościel/ręczniki/ koce/poduszki
  • dodatkowe rzeczy niezbędne (np. płyty, książki, gry, aparat fotograficzny, spisane adresy na kartki)
4. Przygotować samochód do drogi/wakacji
  • zrobić przeglądy techniczne
  • sprawdzić zawartość rzeczy koniecznych i uzupełnić (np. apteczka, trójkąt)
  • zanieść do samochodu gry, piłkę, grilla
5. Prowadzić "Dziennik Podróży", który zawiera: ilość przejechanych kilometrów, trasę, krótki opis danego dnia, wydatki itp.
6. Raz w roku zaplanować wyjazd na rekolekcje małżeńskie.

CZERWIEC 2011 - Przechowywanie
1. Uporządkować i przeorganizować piwnicę / garaż / strych / poddasze.
2. Zbędne rzeczy powywozić / wyrzucić / oddać innym.
3. Uporządkować stare koce/ręczniki itp.
4. Przeorganizować spiżarnię:
  • w piwnicy ( np. miejsce na słoiki, warzywa)
  • w kuchni szafki (np. produkty suche, naczynia dodatkowe)
 5. Uporządkować apteczkę:
  • stare, przeterminowane wyrzucić,
  • zrobić listę czego brakuje i uzupełnić

LIPIEC 2011 - Przedpokój - balkon - salon
u mnie w te pomieszczenia występują w trio, bo jakoś stwierdziłam, że zmieszczę się z nimi w czasie 😉
1. Zastanowić się nad aranżacją przedpokoju:
  • pomalować
  • wywieźć zbędne rzeczy
  • zrobić wieszak
  • dokupić szafkę na buty + komodę
  • dodatki
2. Posprzątać balkon.
3. Zastanowić się nad aranżacją salonu, nad spójnością z resztą mieszkania:
  • powynosić zbędne rzeczy
  • dobrać dodatki (np. dokupić narzutę, małą lampkę na stół)
  • dokupić komodę, zmienić żyrandol
net
SIERPIEŃ 2011 - Łazienka
1. Przejrzeć ręczniki - ewentualnie dopisać do listy zakupowej
2. Zrobić porządek z kosmetykami:
  • podzielić: do kąpieli, do włosów, do makijażu
  • oddać/ wyrzucić nieużywane
3. Zaaranżować łazienkę:
  • pomalować
  • dobrać dodatki
net
WRZESIEŃ 2011 - Remonty/naprawy
1. Przejrzeć karty gwarancyjne
2. Sprawdzić sprzęty domowe
  • oddać do naprawy lub
  • nieużywane innym
3. Obejrzeć dokładnie mieszkanie/dom pod kątem stanu ścian/mebli/drzwi
  • usunąć wszystkie uszkodzenia
  • wymienić uszczelki itp.
Znalezione obrazy dla zapytania naprawa
PAŹDZIERNIK 2011 - Papierzyska
1. Przegląd dokumentów, rachunków, instrukcji obsługi
  • przeterminowane wyrzucić
  • zarchiwizować rachunki, dokumenty
2. Rachunki/dokumenty podzielić na odpowiednie segregatory
  • z instrukcjami/kartami gwarancyjnymi,
  • z dokumentami osobistymi (każdy osobno z podziałem: praca szkoła, zdrowie, osobiste)
  • bankowe (rachunki, kredyty)
  • dom (akty, ubezpieczenia, pisma wspólnotowe)
  • samochód
  • aktualne rachunki
  • ewentualnie firma
3. Sprawdzić aktualność dokumentów, paszportów itp.
Listopada 2011 - Memorabilia
1. Pamiątki - uporządkować, posegregować (niezły chomik jestem ;-))
2. Zdjęcia
  • uporządkować
  • wywołać
  • opisać
  • podwójne rozdać
3. Książki
  • uporządkować
  • wypisać brakujących, domagać się zwrotu
  • zbędne sprzedać
4. Gazety, czasopisma - uporządkować
5. Zrobić Księgę Rodzinną (tu zrobię osobny wpis, bo jestem w trakcie realizacji pomysłu)
GRUDZIEŃ 2011 - Kalendarz przedświąteczny
Tydzień '0' - tydzień przed Adwentem
 1. Przygotować wieniec adwentowy
2. Opracować plan działań przedświątecznych
3. Zastawić piernik Antoykowy
4. Zrobić listę prezentową
Tydzień I Adwentu
1. Zrobić wywiad 'środowiskowy' - kto, gdzie i kiedy na święta będzie
2. Zaplanować menu świąteczne w konsultacji mamino - siostrzanej
3. Zrobić listę zakupów świątecznych - spożywczych
4. Staranniejsze sprzątanie domowe
5. Sprawdzenie zeszłorocznych dekoracji, ewentualne dokupienie elementów dekoracji
Tydzień II Adwentu
 1. Upiec pierniczki
2. Zakupy spożywcze
3. Sprzątanie u Rodziców
4. Przygotowanie pomysłów dekoracyjnych, ewentualne dokupienie elementów dekoracji
5. Zakup kartek świątecznych
Tydzień III Adwentu
 1. Dekoracja domu Rodziców
2. Pieczenie pierników
3. Przygotowanie naczyń
4. Zapakowanie prezentów
5. Wysyłka kartek świątecznych, życzeń
Tydzień IV Adwentu
1. Dekoracja mieszkania
 2. Uzupełnienie zakupów - warzywa/owoce
3. Pieczenie ciast

4. Gotowanie
5. Przygotowanie szopki bożonarodzeniowej

I świętowanie - kolędowanie do 06 stycznia 😉

STYCZEŃ 2012 - Podsumowanie

1. Podsumowanie poszczególnych etapów - miesięcy

  • wypis tego co się udało/nie udało, co można jeszcze zrealizować
  • zrobić notatki, spisać refleksje dotyczące projektu
  • uzupełnić Księgę Rodzinną o 2011 rok
2. Zaplanowanie zadań/planów na 2012 rok.